Posts

Showing posts from September, 2013

La Tahzan.. Kekasih pilihan Allah akan di uji dengan Hebat.

Image
Bismillahirrahmanirrahim...
Dengan nama Allah Yang Maha Mengasihani lagi Maha Mengetahui.. Saya menulis entry yang agak serius pd kali ini dengan memohon agar pembaca, saya sendiri diberi hati yang tenang, hati yang ikhlas dan dalam RahmatNya selalu.
Saya tidak tahu bagaimana mahu memulakan bicara. Apabila manusia ditimpa musibah/masalah/ujian....maka ramai yang mempersoal."kenapa aku??" Apa salah aku?? MasyaAllah..kita mempersoal ujian Allah? Betul..tak dapat dinafikan sesiapa pon akan terlintas dihati..Ya Allah...beratnya ujianMu ini... Tetapi kita lupa..tempat mengadu yang PALING dekat dengan kita..Allah..Dia sentiasa ada dengan kita. Benar, dengan mengadu kepada Allah. Bedoa pdNya. Allah Mendengar rintihan kita. Allah tak pernah jemu mendengar aduan dan rintihan kita. Sesungguhnya kita perlu berdoa dengan rendah diri, buang segala ego, buang segala kemalasan..berdoalah pd Nya. Percayalah pd Allah. Sesungguhnya Allah Maha Pengampun lg Maha Penyayang.

Sebagai seorang wanita…

Persediaan Memerah Susu Di Tempat Kerja (Pumping at Workplace)

Image
Oke..rentetan dari Cara simpan EBM @ Susu perahan ibu ank share la pulak cara atau persediaan kita sebelum masuk kerja..niat nak fully BF baby kan?? So kena tahu serba sedikit nak prepare pumping at workplace.
Ibu tahu pon hasil bertanya yg otai2, pakar, yg berpengalaman, dan juga membaca...(membaca jambatan ilmu) hahahaha....

Baiklah....ready semua mommies??? Jom..
1) Mestilah ada breastpump...oke. Breastpump ape yg ok?? Ibu tak bole bg kata putus..depends pd kemampuan mommies semua. nnt ibu buat enrty pump plak eh...



2) Susu n barang pump nk simpan mane? mestilah dlm cooler bag...so, byk pilihan yg mommies bole pilih yer..



3) Ice pack - untuk menjaga suhu ebm supaya kekal sejuk.disarankan beli byk sebab kes ibu ni pelupa..tau2 esok nk bw p skolah..halamak!! lupa masuk peti..haaa..kalut..

4) Storage - nk simpan dlm ape?? ada dua pilihan..botol bole..storage bag pon bole...kenapa?jimat space. mudah..pakai buang.


Cara Penyimpanan Stok EBM (Expressed Breast Milk)

Image
Semalam Ibu memdapat SMS dr rakan Ibu bertanya mengenai cara y betul menyimpan susu perahan..Alhamdulillah..bertambah ibu-ibu yang ingin menyusukan anak secara semulajadi..kalau mampu tanpa susu formula..(bg yang tak berkemampuan, tidak mengapa..masing-masing ada alasan tersendiri)
So..apa kata Ibu share sedikit mengenai cara handle susu perahan @ EBM ini...Momma Mia
Bagi ibu yang berkerjaya, Susu ibu boleh diperah dan disimpan untuk diberikan pada bayi. TAHUKAH ANDA Susu ibu mengandungi sel hidup? Sebab itu, susu ibu yang diperah perlu disimpan dengan kaedah yang betul untuk memastikan kandungan nutriennya terpelihara dan tidak musnah. Susu ibu sebenarnya mempunyai bahan anti-bakteria yang membolehkannya kekal segar dan tahan lama.
ISTILAH- ISTILAH PENTING SUSU IBU YANG DIPERAH 
EBM = Expressed Breast MilkFresh EBM = Susu yg baru diperahChilled EBM = Susu yg dah perah, disejukkan bhgn sejuk (bukan beku). chilled EBM akan membentuk dua lapisan, ia bukan basi hokeyFrozen EBM = Susu yg si…

Tempurung Lutut tergelincir

Image
Assalamualaikumm..

Kenapa tetiba buka topik tempurung lutut bagai ni?? huhuhu..sebabnya ialahhhh::

Taraaaa!!! Malam tadi..ketika meniarap mengadap lappy..terasa nk bangun..so mula2 kn mesti bertongkat guna lutut..so ms beban sume kt lutut tu..tetiba ehh...tempurung lari..kuat juga n jauh juga gerakan lari tu.. masa tu Masyaallah..sakitnya..tp balik pd kedudukan asal...nasib baikkk...tp hasilnya pagi ni saya terhenjut2 berjalan..

so minta suami hantar anak2 kt umah pengasuh n jp lg nk g klinik..hhmm..dugaan..dugaan. Semua dari Allah. ada lah tu hikmahnya..

Jadi..terasa nk share sesuatu ttg LUTUT ni...dislocate ke? terkehel ke??atau tergelincir??

SELAGI tempurung lutut (patella) kekal dalam alur di lutut, anda boleh berjalan, berlari, duduk, berdiri dan bergerak dengan mudah. Namun apabila tempurung lutut mudah tergelincir daripada alurnya, berlakulah masalah dan kesakitan di bahagian depan lutut. Tempurung lutut menghubungkan otot di depan paha ke betis (tibia). Apabila membengkok atau melu…

Titipan doa isteri buat sang suami.

Image
Bismillah... Entah kenapa kali ini aku mahu entry ini khusus buat pendampingku yang sangat au cintai...entah mengapa hati terasa ingin menujukan sesuatu buat kekasih hati....tiada harta, tiada kekayaan yg dapat Ibu berikan buat papa..tetapi ada sesuatu yang Ibu ingin titipkan buat mu sang kekasihhh...
**Doa istri untuk suami tercintanya….** “Tiada satupun yang lebih mulia bagi Allah melainkan doa”. {HR. Tirmidzi} Doa adalah bentuk penghambaan kita pada Sang Maha Kuasa. Doa adalah sebuah permohonan kepada Sang Pencipta Maha Pemberi segala Kehendak. Doa adalah bukti bahwa kita tak berhak untuk sombong dihadapanNya…. Karena doa adalah simbol permintaan dengan sangat kepada Sang Pengabul Doa… Doa seorang istri akan sangat makbul untuk suaminya, karena doa perempuan itu adalah suci, karena perempuan itu lebih lembut hatinya, karena perempuan itu lebih penyayang dan luas cinta kasihnya. Seorang sahabat pernah bertanya kepada Rasulullah SAW : “mengapa doa seorang perempuan lebih makbul dari seora…