Kek Coklat Moist..(Bakar)

Bismillahh...
Salam Jumaat buat semua..lama jugak xjenguk blog.xde benda nk update..heheheh..
Well...semalam aku dtg teringin nk buat kek coklat yg suami aku slalu nk mkn..(aku xpnh buat b4 ni)..kebetulan ms jga SPM,aku dpt resepi mudah lg senang dr my fren...tq Kak DD.

oke...ni kek nya yg dah siap aku topping..(topping xjd sbb xreti) hahahahaha!!!
ini lah ropenyeee.....as uols know..aku bukan penggemar kek coklat or sebarang coklat. lidah n tekak aku xle terima..tp resepi ni aku rs sedap lah..berlemak.manis cukup.

da xsbr nk buat yer??? oke..get ready to go to the shop yer..cara sgt lah senang n aku bg terus dengan cara membuatnya..
Bahan-bahan dan cara-cara   

BLEND!!! lupa nkbgtau..sume guna blender..xpyh mixer ok!

2 biji telor (xthu size,,main amik je)
secubit garam
(blend sekejap mereka berdua ni)

kemudian, msukkan 1 cawan gula kastor (blend 5minit)
Masukkan:
 a) 1 cawan minyak (jagung/sawit)
 b) 1 cawan susu pekat manis
 c) 1 cawan air
 d) 1 penutup vanila
(teruskan blend)

Bahan kedua 
Diayak 3x
a) 1 cawan + 3/4 cawan tepung gandum..hampir 2 cawan gak la.
b) 1 s/teh baking powder
c) 1 s/teh soda bikarbonat
d) 1 cawan serbuk koko (any jenama)

setelah diayak, masukkan bahan blend td ke dalam adunan tepung.
Gaul secara kaup balik bentuk 8..aku main gaul je..hehehe..derhaka kn..

Ok..loyang besar jugak atau loyang tinggi sbb kek akn naik...sapu loyang dgn butter or margerin, tuang adunan dlm loyang. sebelum tu, bila dah tgh ayak2 tu..panaskan oven dulu..

Bakar oven suhu 180 darjah, selama 40-45 minit..(ikut kek masak atau tak..guna lidi)
Suhu atas bawah yer...bila dah masak, sejukkan..then bole la korg nk wat topping yg korg suke..aku xreti..hahahaha...
ini kek yg sebelum di topping..

Slamat mencuba!!!!!







Comments

Popular posts from this blog

Kenapa Perlu lakukan Angiogram untuk pesakit jantung?

Anak Kuning Lebih Sebulan Tanda Berpenyakit?

Kudis Api Impetigo pula datang pada Umar.