Vitalea versus Obimim. Mana lebih baik?

Vitalea vs Obimim


Tengah search tentang vitalea, tiba-tiba terlihat banyak entry yang mengatakan vitalea ni seperti pengganti obimim bagi ibu-ibu mengandung.. hmmm…kenapa yer? Apa yang sama? Apa fungsinya?

Bagi yang tak pernah tahu mengenai obimim..obimim ni adalah vitamin yang dibekalkan kepada ibu yang hamil sepanjang mereka hamil. Ada sesetengah ibu hamil yang HB mereka sangat rendah maka akan disarankan mengambil supplement OBIMIM ni.

OBIMIM = VITAMIN SINTETIK.

Vitamin sintetik ni bagaimana pulak? Oke. Saya akn terangkan. Vitamin sintetik (VS) ialah vitamin yang dihasilkan dari manipulasi bahan kimia yang ada ciri ciri hampir sama dengan yang terdapat dalam vitamin. walaupun formulanya sama tapi tetap tak sama dengan vitamin semulajadi. Contoh susu ibu dengan susu formula. mana lagi berkhasiat sebenarnya?

VITALEA = vitamin SEMULAJADI BEBAS PEWARNA, BEBAS PERISA DAN BEBAS PENGAWET.

Sebab itu lah sejak kenal Shaklee ni saya lebih prefer amik VITALEA berbanding OBIMIM bila preggy. VitaLea Shaklee ni adalah sejenis Multimineral yang mengandungi 28 nutrients yang penting termasuk 12 jenis Vitamin dan 7 jenis galian.

OBIMIM kuat warna tambahan!!

Macam statement berani mati kan?? Bukan…saya berkata atas bukti yang sahih, kalau boleh nak semua orang sedar dan berhati-hati.


Memang nampak cantik warna obimin ni. kaler pink lagi. Tapi cuba korang pegang sebiji dengan tangan basah. mesti tinggal pewarna tu pada jari korang kan? Tu maknanya obimin memang tinggi bahan pewarna. Tu ke yang kita nak bekalkan pada baby dalam perut ni? Tidakkkk!!

Disini saya terjumpa dalam entry Aish
berkongsi satu tips untuk ibu ibu kat luar sana. Sebelum pilih apa apa supplement, korang perlu baca label pada botol. bandingkan UNIT vitamin vitamin pada setiap tablet tu dengan uni RDA (Recommend Dietary Allowance) yang dicadangkan untuk ibu mengandung. 


Jadi, bila dah tahu ttg kandungan mereka, sepatutynya kita jadi pengguna yang bijak. Kenapa nak pilih vitamin yang sintetik jika vitamin yang semulajadi sudah ada di depan mata? Tambah-tambah lagi lebih banyak multivitamin dalam tu, selamat dan bebas warna pula. Jadi the choice is yours…..


Bagaimana nal beli vitalea?? Jangan risau sebab anda boleh beli dengan saya juga sempena bulan PROMO Vitalea Feb 2014 ini….Boleh hubungi saya puan zairul di 0134576329 atau email zairul.akmal@gmail.com

Comments

Popular posts from this blog

Kenapa Perlu lakukan Angiogram untuk pesakit jantung?

Merawat Anak Demam Chicken Pox

Kudis Api Impetigo pula datang pada Umar.