Gigi oh Gigi!!!

Assalamualaikum rakan semua......ada satu perkongsian mengenai pengalaman sy hari ini pergi ke klinik gigi....









Pada asalnya aku nk tampal je gigi yang berlubang ni...(selalu ada msalah gg) tp memandangkan aku ada penyakit gusi xsehat makanya karang gigi cepat sgt membiak..huihuhu...jadi doctor suggest lah pembersihan gigi...cuci la gigi ku ini..sakit woooo..menyucuk die buat...keras aku ats kusi tu tahan kesakitan..tobat dah..nk jaga lelok gigi..heheheehe...

ok, mari kita belajar ape itu karang gigi??

Pesakit sering keliru tentang plak dan karang gigi dan hubung kait di antara kedua-duanya

Plak adalah deposit bakteria yang melekit dan tidak berwarna yang sering terbentuk pada permukaan gigi. Air liur, makanan, dan cecair bergabung untuk menghasilkan deposit ini yang terkumpul pada gigi dan kawasan di mana gigi dan gusi bertemu. 

Pembentukan plak boleh memerangkap kotoran pada gigi, dan ia juga merupakan faktor utama dalam penyakit gusi. Memerangi plak merupakan usaha berterusan dalam penjagaan gigi yang baik. Plak mula terbentuk pada gigi 4 hingga 12 jam selepas memberus gigi, sebab itulah sangat penting untuk memberus gigi sekurang-kurangnya dua kali sehari dan menggunakan flos setiap hari.

Karang gigi, turut dipanggil kalkulus, merupakan deposit berlapisan yang keras yang dan berwarna kekuningan boleh memerangkap kotoran pada gigi dan menyebabkan penyahwarnaan. Ia mewujudkan ikatan kuat yang hanya boleh ditanggalkan oleh pakar pergigian. Pembentukan karang juga menyukarkan kerja-kerja pembuangan plak baru dan bakteria. Kebolehan mendapat plak dan karang gigi sangat berbeza antara individu. Untuk kebanyakan dari kita, deposit ini terbentuk semakin cepat apabila meningkat umur.

Karang gigi ini sendiri penyebab hilangnya gigi setelah karies (gigi berlubang). Karang gigi menjadi tempat melekatnya bakteria. Akibatnya muncul berbagai penyakit gusi, misalnya radang gusi (gingivitis)

Tandanya gusi berwarna merah mengkilat, licin, agak bengkak dan sering berdarah bila disentuh atau saat menggosok gigi.
 

ANDA BOLEH MENCEGAH PEMBENTUKAN TARTAR DENGAN:

Gigi anda dibersihkan secara profesional setiap 6 bulan, atau lebih kerap seperti yang disyorkan oleh doktor pergigian atau pakar kebersihan anda

• Memberus gigi dengan ubat gigi yang mengandungi pirofosfat, seperti Crest® Tartar Protection, yang melekat pada permukaan gigi dan menyakat pembentukan atau pertumbuhan hablur kalkulus


• Memberus dengan Crest® Pro-Health atau Crest® 3D White Advanced Vivid yang mengandungi sodium heksametafosfat, sejenis pirofosfat yang dirumuskan khas bukan sahaja untuk menyekat kalkulus, tetapi juga melonggarkan dan memecah ikatan kotoran jati untuk pemutihan yang berkesan dan membentuk sekatan perlindungan untuk mencegah kotoran di masa akan datang.


Jadi, sebagai pengguna Shaklee, aku dah tahu ape patut aku amik as my suppliment...

1) Ostematrix - iaitu calcium magnesium yang mengandungi magnesium, boron, zonc kuprum, mangan, vitamin K dan vitamin D. 


Ia berfungsi menguatkan tulang, menguatkan gigi dan gusi, dan elak dari masalah gusi berdarah dan gigi yang ngilu.  Fungsi lain aku update blog seterusnya..hehehe

2) Vitamin C Chewable - Vitamin ini berfungsi menguatkan tulang, gigi dan gusi yang sihat,
Kita perlu vit c ni sebab ia menguatkan struktur gigi dan gusi,
Membantu proses penghadaman & penyerapan zat besi...fungsi lain akan diterangkan dalam post seterusnya...


Jadi, mari lah kita sama2 menjaga gusi dan gigi kita supaya xperlu pakai gigi palsu dan polident..hehhehee


order for best price...0134576329 (zack)
F/book: Ibu Umar Arryan 











Comments

Popular posts from this blog

Kenapa Perlu lakukan Angiogram untuk pesakit jantung?

Merawat Anak Demam Chicken Pox

Kudis Api Impetigo pula datang pada Umar.