Kelahiran kedua---> Putera kami.

Bismillah...rasanya agak tidak adil bg aku sebab aku masih tak cerita tentang anak kedua kami dalam blog ni. ye lah..cerita ank sulung pya la byk..bila msuk anak kedua dah sunyi sepi. nanti umar tya aku plak.huhuhu..xmo..xmo!!

Well, nk dijadikan cerita bermula episod aku jd penghuni wad di Hospital Dungun, Terengganu. Asalnya sbb bby xgerak sgt and nurse kata kena tahan wad 3 hari sbb kandungan aku dah 37 minggu. kena monitor jantung bby...Alamak..aku dah stress.sbb aku plg xsuka HOSPITAL! risau nk tinggal Arryan lg..aduhh..serah pd Allah moga adik sehat yer. So, suami aku decide blik kelantan amik mak aku and Arryan dok umah pengasuh..(die lg suka tido sana sbb ramai yg melayan die..)

20/2/13 aku admit untuk CTG jantung bby..pakai pink lah aku..muka bosan tahap gaban dah.stress sbb rindu papa n yan,rindu umah..makanan xsedap!! so, aku pon bersembang la dgn rakan2 seperjuangan.
21/2/13 aku memujuk doktor utk balik.well...makan asapla kau zairul..huhuh..esok sehari je lg..adik kena baik2 yer..ibu tunggu je..papa n mek dtg mlm tu tgk aku..petang td yan n pengasuh die dtg bw nasi..(terharu aku)
22/2/13 aku tersedar kejap2 sbb perut sakit sementara tggu nurse pggl wat CTG scan kol 3pg..tp aku rs bukan contraction.graf pon biasa je..so tido balik.
6am-bgun nk solat subuh, aku tgk ade lendir campur darah!!!! aku terpana, darah menyirap ke muka..panas..alamak..dah kuar tanda?? eh.awal lg ni.hhmm....nk bgtau nurse ke tak??? (otak aku dah xbetol..sbb patutnya bole balik ari tu) tp demi kebaikan aku, aku bgtau nurse n die senyum je..''dah show la tu..." stay sini laa..tggu doc check jalan jp lg...mak aihh.berdebar gila aku sambil happy sbb aku akan kuar dengan baby nanti..Alhamdulillah, aku mintak dipermudahkan semua urusan agar bby gerak ok, Allah bg baby kt aku!! Syukran Ya Allah..
9am- doc round ward..katil aku nurse ckp yg aku da kuar tanda...
doc: awak dah turun tanda ye? ade sakit perut tak?
aku: err...ada kuar lendir..sakit sket2..
Doc: (senyum) saya baru nk discharge awk ari ni..nmpknya you hv to stay a bit longer here...
Aku: xle balik tggu kt rumah ke doc?
Doc: Kita check bukaan dulu..klu xbuka lg bole la balik..

hhmm....makan asap lg lah aku sebab jalan dah buka 3cm!! hehehehe...sukanya, baby dah nk kuar..papa pon excited. aku minta papa hantar beg,pampers baby, air selusuh, telor ayam kampung...hahaha..sume kau bantai. berdebar sebab aku dah rs sakit every 15min...sepanjang tghari smpai ptg, terketar2 aku catat kt buku waktu contraction tu..
6pm-sakit dah kerap...10min..10min..aku berjlan2 sekitar wad..stress beb sbb sume rkan2 dah kuar wad..mmg ade 3 patient je dlm wad ms tu...
7.30pm..makin sakit smpai kena gosok belakang..aduhhhh...Ya Allah..Ya Allah...mudahkan lah!! Nurse kata g check jalan klu sakit sgt tau..aku angguk je..aku kuarkan bju,towel,pmpers baby siap2..kol 8 aku msuk LR utk cek jln..sakit sgt ni! Alhamdulillah dah 5cm...nurse kata klu nk tgu dlm LR pon boleh dah..aku ckp ok.
8.35pm..makin makin sakit!! aku call suami aku mintak die dtg sekarang sbb aku nk msuk LR dh..hantar yan umah Mira..nnt bgtau guard suami pd siapa. aku pon msuk LR (dekat je) nurse soh duduk ats katil tu..baring yer..gila nk baring??sakit woooo!!! aku dah xlarat nk gosok,tekan blakang pinggang aku. berpeluh dlm bilik sejuk tu...
9pm- aku dah xtahan..aku ckp nurse nape sakit sgt ni????? nurse dgn tenang dtg cek sume...ok tandanya dah ready la tu yer??pgl suami aku..maka aku pon selamat bersalin jam 9.51pm..Alhamdulillah..alhamdulillah,,itu je aku bole ckp pas bby kuar nangis2 dgn kuatnya..heheheh. syukur suami sempat msuk tiup2 aku yg dah berpeluh ni..tq B.


nilah dia putera kami yang kedua..





Ahmad Umar Ukasyah Bin Ahmad Faiz....3.04kg, 9.51pm, 22/2/13...

Ibu gembira sangat bila tgk adik dah selamat dalam dakapan ibu..panas lg bby ibu..Lega...aku pon boleh handle diri aku sendiri ms tu..xde pening2...syukur Ya Allah...

Comments

Popular posts from this blog

Kenapa Perlu lakukan Angiogram untuk pesakit jantung?

Merawat Anak Demam Chicken Pox

Kudis Api Impetigo pula datang pada Umar.