Berpantang Tanpa Sembelit!!

Bismillah...sebut tentang pantang, ade 2 perkara yang buat aku ngeri...1) luka jahitan 2)ketika membuang..yer...risau sgt sebab takut terteran dengan kuat maka jahitan pon tertetas..aduuhhhh...seriau aku bila ada kwn ckp nnt kena jahit without bius....xnk..xnk.

Maka, bila buat survey, ramai ibu-ibu muda ni yang amik masa 4-7 hari before start membuang air besar..dah tu ada pulak orang2 tua yg pesan jgn minum air byk sgt..maka jadi lah sembelit..




Kesukaran membuang air besar atau lebih dikenali sebagai sembelit ini disebabkan oleh banyak perkara. Antaranya kurang minum air dan pengambilan ubat-ubatan yang bersifat panas seperti jamu dan ubatan herba. Bagi masyarakat Melayu, ibu-ibu yang baru lepas bersalin dilarang minum banyak air kerana dikatakan boleh menyebabkan saluran faraj berair dan perut jadi buncit.

 

Selain itu, kurang makan sayur-sayuran dan buah-buahan turut menjadi penyumbang kepada masalah sembelit. Alasannya, kebanyakan sayur-sayuran dan buah-buahan ‘sejuk’. Pengambilannya dikatakan boleh memudaratkan ibu dalam pantang padahal sayur dan buah kaya dengan serat yang berfungsi membantu proses penghadaman dan mempercepatkan aliran keluar sisa makanan dari tubuh.


Sembelit selepas bersalin terjadi kerana perjalanan najis di dalam saluran usus menjadi perlahan. Keadaan ini disebabkan oleh beberapa faktor:


  1. Otot pada abdomen menjadi kendur menyebabkan tekanan pada bahagian dalam abdomen lebih rendah daripada biasa.
  2. Otot pada usus juga mengendur kerana kadar hormon progesterone yang tinggi semasa hamil.
  3. Takut hendak membuang air besar kerana bimbang jahitan pada luka episiotomi terbuka atau rasa sakit pada bahagian tersebut.

Untuk mengatasi masalah ini, cubalah cara-cara ini:

  1. Banyak minum air iaitu kira-kira 6 hingga 8 gelas sehari. Jika anda menyusukan bayi, kuantitinya perlulah ditambah. Air akan membantu penghasilan susu yang banyak, mengurangkan jangkitan kuman dan pundi kencing dan mengurangkan sembelit. Dehidrasi akibat kekurangan air kerana terlalu berpantang boleh menyebabkan luka lambat baik dan air susu menjadi kurang.
  2. Jika terasa ingin membuang air besar, segeralah ke tandas walaupun anda rasa kurang selesa terutamanya dalam minggu pertama selepas bersalin. Ketahuilah bahawa lebih lama anda menahan diri daripada membuang air besar, lagi keras najis anda dan pastinya akan memburukkan lagi keadaan.
  3. Lakukan banyak pergerakan seperti berjalan dan senaman ringan walaupun ketika dalam pantang. Cara ini akan memudahkan anda membuang air besar.
  4. Makan makanan yang kaya serat seperti sayur-sayuran dan buah-buahan. Selain serat, makanan ini juga mengandungi banyak vitamin seperti vitamin C. Vitamin C diperlukan untuk memulihkan tisu-tisu yang tercedera semasa kelahiran bayi dan bagi menyembuhkan luka episiotomi ataupun luka caesarean.
Jadi, bagi ibu-ibu yang mengalami masalah atau bakal2 ibu yang akan bersalin tak lama lagi, aku sarankan mengambil Herb-Lax dari Shaklee...kenapa Herb-Lax?


Herb-Lax ni la pelega sembelit dan pelawas terutamanya pada orang-orang yang ada masalah pembuangan air besar.

Herb-Lax terdiri daripada 9 herba semulajadi: alfalfa leaves, senna leaves, anise seeds, blue malva flower, buckhorn bark, licorice root, rhubarb root, fennel seed dan culver’s root.
Kebaikan UTAMA Herb-Lax:

· - Membersihkan najis yang tersekat/ tersimpan lama dlm tubuh
· - Merangsang usus utk mempercepatkan proses pembersihan secara lembut
· - Membantu masalah sembelit
· - Mengempiskan perut
· - Melawaskan pembuangan air besar.

Herb-Lax akan menampakkan kesan dalam masa 8-12 jam selepas pengambilan. Mereka yang mengalami masalah sembelit yang serius boleh meningkatkan dos kepada 5-8 biji dan boleh kembali ke dos asal setelah proses pembuangan kembali normal.
Nak cuba Herb-Lax Atau Lain2 produk shaklee boleh lah contact sy:
 
SMS/WhatsApp: 0134576329 zack

Comments

Popular posts from this blog

Kenapa Perlu lakukan Angiogram untuk pesakit jantung?

Anak Kuning Lebih Sebulan Tanda Berpenyakit?

Kudis Api Impetigo pula datang pada Umar.