Fungsi vitamin B Complex

B-Complex dan Fungsi

"Dah makan vitamin ke belum?" soal si suami sambil memandang ke arah isteri tersayang.
"Belum....nantilah..." Isteri menjawab..menganggap vitamin sewaktu hamil adalah remeh. Banyak sangat nk kena telan...acid folic + b comp + zink + vit c...banyakkk! keluh beliau dalam hati.
Si suami hanya mengeluh...sampai bila isterinya mahu mengelat telan vitamin...untuk kebaikan si kecil dalam perut tu jugak....petang itu selepas kerja si suami pulang sambil memanggil nama isterinya..
"ya abang..kenapa jerit-jerit ni??" soal isteri sambil mengesap tangan yang basah dek mahu cepat tadi.
"haaa..ini abang dah beli vitamin yang awak boleh makan tanpa merungut yer...1biji jer..." luah suami sambil mengulurkan 1 plastik putih ke tangan isterinya.
"B Complex? Shaklee? mana abang beli ni? abang tahu ke psl b complex ni?" Soal isteri sambil tersenyum. Memang sebelum ni dia teringin nak beli suppliment Shaklee ni tetapi si suami lebih mendahului.
"Sini..abang cerita apa fungsi b complex ni.." Sambil membawa isterinya ke sofa.


Apa manfaat Vitamin B- Complex ni??
 

KELEBIHAN B COMPLEX SECARA UMUM
*
1. Menghasilkan tenaga dan berperanan dalam membantu kemampuan berfikir.
2. Mengelakkan penyakit beri-beri.
3. Merangsang pertumbuhan pada kanak-kanak.
4. Diperlukan untuk kesihatan mata, kulit, kuku dan rambut.
5. Penting untuk sirkulasi dan fungsi normal sistem saraf.
6. Mencegah stress.
7. Menguatkan antibodi tubuh.
8. Amat penting untuk aktiviti sel genetik.
9. Diperlukan dalam pembentukan protein asid amino.
10. Diperlukan untuk memproses dan perbaikan sel-sel darah merah.
11. Mencegah anemia.

KELEBIHAN B COMPLEX UNTUK KANAK-KANAK
1. Merangsang pertumbuhan.
2. Meningkatkan kemampuan berfikir.
3. Memberikan tambahan tenaga.

KELEBIHAN B COMPLEX UNTUK ORANG DEWASA
1. Menambah tenaga.
2. Mengurangkan stress.
3. Melambatkan proses uban di rambut.
4. Membantu meningkatkan konsentrasi.
  
KELEBIHAN B COMPLEX UNTUK IBU MENGANDUNG
1. Amat diperlukan untuk pembentukan dan aktiviti sel genetik.
2. Mencegah anemia (tekanan darah rendah).

Credit to mamaummi

  • B complex ni mengandungi asid folik jadi mommy perlu makan 1 biji je untuk dapatkan khasiat kedua-duanya.
  • Disarankan mommy teruskan pengambilan b comp ni selepas melahirkan kerana ianya membantu menenangkan mommy dalam pantang. lalu mengelakkan MEROYAN. 
  • Selain itu, melalui khasiat penyusuan susu ibu, bayi juga mendapat khasiat b complex pada kadar yang berpatutan.
KESAN KEKURANGAN B COMPLEX
  1. Keletihan, lemah badan, hilang selera makan
  2. kegelisahan, gangguan tidur
  3. Beriberi (bengkak buku lali, kebas tangan, kaki)
  4. Sakit pada bahagian abdomen
  5. Sembelit
  6. Gangguan emosi
  7. Pecah-pecah dan sakit pada hidung dan mulut
"Okay...sayang sudah faham??"
"Iyer abanggg...saya faham...tq" senyum meleret si isteri
"Bagus..mulai sekarang, jangan skip amik vitamin..kesian baby n ibu dia tau? Kesian kt abang juga mmt klu jadi pape..awk pnt ke, tak larat ke...bahaya..ingat tu!" si suami mengingatkan..
"Baik Encik Haris..." Ehhh.....masuk cite Ombak rindu pulak..hehehe



Mesti anda pon berminat dan eksited mcm saya kan??? jangan risau...

Saya akan bagi harga promo lagi istimewa!

SMS/WhatsApp: 0134576329 zack
Fbook: Ibu Umar Arryan
Email: zairul.akmal@gmail.com 
LIKE page saya: https://www.facebook.com/Healthybeautyeasylife

Comments

Popular posts from this blog

Kenapa Perlu lakukan Angiogram untuk pesakit jantung?

Anak Kuning Lebih Sebulan Tanda Berpenyakit?

Kudis Api Impetigo pula datang pada Umar.