My Breastfeeding Journey

Kisah penyusuan (breastfeed) aku bermula apabila lahirnya anak kedua kami Ahmad Umar Ukasayah. Dengan tekad aku mahu meneruskan dan mencekalkan hati untuk menyusu badan pada anakku setelah aku tahu betapa pentingnya penyusuan susu ibu selama yang mungkin.

Masa tu belum menjadi pengedar Shaklee lg tp aku dah minum ESP ms preggy lg. Dan ada iklan2 yang menyatakan ESP ni juga work as milk booster, memekatkan susu...lalu aku pon beli set berpantang Shaklee dengan my fren dlm FB. Ms keluar LABOUR ROOM lagi aku dah minm ESP..Alhamdulillah aku rs segar n tak pening2 after labour. bole g tandas sendiri..ms ank sulung, aku pening kot!!

Dalam hati tekad nk buat stok EBM byk2..Inshaa Allah kalau di izinkan. Ms pantang, susu sgt meriah..dan terkejut aku bile pump, lihat susu pekat betul..ms tu Umar kuning, so kena perah dan bg botol spya byk susu msuk in his body..tapi, atas xde pengalaman, aku kurang pam ms pantang tu, pam ikut suka je...last2, susu drop...ESP plak ms tu dah habes!! Tapi,kwn2 dok nasihat...aku cekalkan bg Direct kt Umar...kerapkan df baby..amik ALFAFA, Alhamdulillah susu back to normal until now...

Dibawah ada beberapa memori permulaan breastfeed journey aku..

ini lah yang aku berjaya kumpul dlm tempoh 1-2 bulan.....suka bila skali pam dpt 5oz...slalunya susah sgt nk penuh..ye lah..baby slalu df kan...

ni after dlm tempoh 2-3 bulan.....

Ini adalah hasil2 yang penah sy dpt...Alhamdulillah..even dpt 2oz pon tetap sy simpan utk bekalan d hari esok..heheheh..sepanjang ni, aku xpenah lupa amik ESP & Alfafa...

  
tgk...dah limit dah tempat simpan lauk2..makin lama makin xmuat dah.....

ni yang fresh xmasuk lg kt atas...aduuhhh...cane ni papa?? papa garu kepala..kena beli freezer ni..papa ckp..(suka..suka!!)


 First dah pump after start sekolah...ni dah balik umah.yg sesi pg dah selamat msuk peti..Alhamdulillah walaupun manual ttp kalau kita nekad..apa pon boleh!!
Bila susu byk tempat chiller....makanya yg frozen akn makin bertambah..tu pon separuh dah transfer kt umah babysitter..umah die ada freezer..lalu papa pon kesian kt ibu yang berusaha nk beri susu ibu kt Umar, papa pon bg green light beli chest freezer...xde plak gmbrnya...murah je..jenama pon Morgan..hihihi..RM550. xpe lah asalkan bole muat susu Umar ni,,

Gambar bwh ni b4 transfer masuk freezer..


 yang ni dah msk freezer..xcantik susun sbb ibu nk bg asing terus stok bulan 4,5 dan 6...

Syukur...Allah masih beri kesempatan untuk ibu terus breastfeed Umar...masih jauh perjalanan.mission ibu yg plg dekat ialah nk bg fully bf sampai umar umur 6 bulan... Inshaa Allah...

Ibu & papa sayang kamu berdua....semoga jd anak-anak yang soleh, beriman, berjaya di dunia dan akhirat!





So..kepada mommy diluar sana, jgn cepat putus asa, ada ms susu memang drop tp reflek kembali kenapa....myb pemakanan kita, pumping session kita termiss dan sebagainya...sy amik Shaklee
1) milk booster,
2) supaya bdan bertenaga utk BF ank sy
3) Nk bg kulit yg kenur2 tu tegang balik...untk suami jga! heheh
4) Parut oh parut..yes..makin berkurangan....







Ingin mencuba dengan harga HOT dan berminat?? Jangan segan silu utk hbungi z di:

SMS/WhatsApp: 0134576329 zack
Fbook: Ibu Umar Arryan
Email: zairul.akmal@gmail.com
Web: https://www.facebook.com/Healthybeautyeasylife




Comments

Popular posts from this blog

Kenapa Perlu lakukan Angiogram untuk pesakit jantung?

Merawat Anak Demam Chicken Pox

Kudis Api Impetigo pula datang pada Umar.