Berat Berlebihan Tanda Sukar Hamil?

Bila cerita tentang KURUS ni, ada kaitan sebenarnya dengan KEHAMILAN. Apabila orang bertanya bagaimana mahu hamil? Saya sendiri tidak tahu apa kata-kata khusus untuk diberi. 


Pelbagai usaha yang boleh kita ikhtiar.. Bukan hanya menanti dan menanti. Usaha suami isteri, usaha kita cari rawatan, usaha mengurut, usaha makan vitamin, usaha jumpa doktor...semua itu adalah usaha!!

Dan perlu kita ingat bahawa Allah SWT menyuruh kita berusaha, doa dan akhir sekali tawakkal kepadaNYa.

Saya ingin mengulas isu BERAT BADAN dan KEHAMILAN dengan lebih lanjut. Ceritanya begini, apabila ada customer-customer yang saya temui (berbadan agak besar -  obesiti) katanya perlu jaga berat badan, kawal pemakanan, lost some weight. Haaaa.....tak ke betul apa yang saya fikir!! Doktor sendiri yang syor. 

TESTIMONI ialah saya sendiri. Saya hamil anak pertama selepas 2 tahun berkahwin, itu sebab kami duduk jauh jadi merancang untuk GAP sebentar. 3 tahun kemudian saya mencuba program menurunkan berat badan dan berjaya turun 4kg sebulan dan sempat 3 bulan saya amalkan. Memang nampak perubahan badan. Tup-tup saya terhamil selepas itu. (disamping sudah buka kilang) tetapi bagi saya itu takdir Allah untuk saya menurunkan berat badan.

Selepas 1tahun setengah selepas melahirkan, saya terasa ingin mencuba DIET AKTINS. Seronok sangat sebab berat badan turun dengan diet tersebut. Saya ni badan range 78-83kg tau!! Tinggi saya 170cm. Bayang lahhhh..hihihi.

Saya bersedia nak baby lagi tetapi harap biarlah anak 2 tahun dahulu. Tetapi saya HAMIL pulak dalam tempoh saya diet tu...lalu stop lah diet atkins, Sekarang saya faham, bagi mereka yang berbadan seperti saya, untuk HAMIL perlu jaga berat badan dan seboleh mungkin perlu turunkan berat badan sebanyak yang mungkin. 

Apabila saya search dalam Persatuan Ibu-Ibu Comel Mengandung, apa yang mereka kata tentang kaitan berat badan dan kehamilan?

KAITAN BERAT BADAN DAN KEHAMILAN
=========================
Berat badan juga mempunyai kaitan dengan kehamilan. Justeru itu seorang itu wanita itu haruslah mendapatkan berat badan yang ideal untuk mengadung.
~Kurangkan berat badan jika anda obes dan naikkan jika anda terlalu kurus. Anda perlu mempunyai berat badan bersesuaian dengan julat BMI anda.

~Terlalu gemuk atau kurus akan menyebabkan kesukaran untuk mengandung.

~Wanita obes yang mengandung mempunyai risiko mendapat kencing manis dan darah tinggi serta mengalami komplikasi kelahiran.

~Wanita yang terlalu kurus pula berkemungkinan melahirkan bayi yang kurang berat badannya.

~Rancang pemakanan yang sihat dengan makanan yang tinggi fiber dan rendah lemak serta mulakan rutin bersenaman. Jika anda obes, target untuk turunkan berat badan ½-1 kg seminggu. Penurunan berat badan yang ekstrem boleh mengurangkan stor nutrient dalam badan yang bukannya cara yang sihat untuk mengandung.

Begitu lah serba sedikit penerangan dan jika anda nak percaya atau tidak terpulanglah tetapi saya percaya salah satu alasan untuk susah hamil adalah berat badan. 

Jika terlalu kurus, maka perlu tambah sedikit berat badan anda dan begitulah sebaliknya.


Seringkali obesitas/kegemukan dikaitkan dengan siklus menstruasi yang tidak teratur. Bila siklus menstruasi anda terganggu, maka masa subur pun akan ikut bermasalah.
Mungkin anda juga sering mendengar istilah PCOS (polycystic ovary syndrome), PCOS merupakan kondisi dimana terjadi gangguan pada hormon insulin, serta peningkatan hormon endrogen. Tahu kah anda bahwa salahsatu gejala umum dari PCOS ini adalah kegemukan?. PCOS tersebut mengakibatkan terjadinya gangguan pada siklus menstruasi, masalah pada kematangan sel telur, munculnya jerawat, tumbuh bulu-bulu halus atau kumis tipis, serta peningkatkan berat badan.

MENCARI PRODUK KURUS DAN HAMIL YANG 

SELAMAT???



Kami dari pihak Shaklee ada menawarkan beberapa set KURUS dan SET HAMIL untuk para isteri dan suami diluar sana yang ternyata memang selamat dan berkualiti.


Set pertama adalah set asas untuk turunkan berat badan...

OMEGAGUARD - Pembakar lemak yang hebat
ALFALFA - Pengangkut lemak yang dibakar keluar dari badan


Boleh BACA di SINI tentang kehebatan OMEGA dalam menurunkan berat badan --> KURUS DENGAN OMEGAGUARD


Ini pula adalah SET SUBUR yang paling asas untuk SUAMI dan ISTERI ambil.

Bagaimana GLA Shaklee membantu masalah kesuburan???

1.      Membantu menstabilkan hormon dan memastikan kitaran haid yang teratur
2.      Membantu menghasilkan mukus serviks yang berkualiti bahkanmeningkatkan kuantitinya juga.Tugas mucus serviks ialah membantu pergerakan sperma berenang keovum dan memanjangkan jangka hayat sperma didalam ovum selama 5 hari maka peluang untuk persenyawaan lebih tinggi
3.      Membantu mengatasi masalah senggugut
4.      Menguatkan placenta dan meningkatkan lapisan uterus-memoptimumkan persekitaran rahim bagi meningkatkan peluang persenyawaan berlaku
5.      GLA boleh ditukarkan kepada prostaglandine yang berperanan untuk mengurangkan keradangan (imflammation) yang mungkin menghalang persenyawaan berlaku

B Complex untuk isteri

Lengkap dengan vitamin B6 (13.5mg), B12 (40.5mcg) dan asid folik (200mcg). Pengambilan asid folik bersama-sama dengan kehadiran vitamin B6 dan B12 amatlah disarankan bagi mengelakkan anemia yang boleh menyebabkan masalah kesuburan serta mengurangkan risiko kecacatan janin dan kecacatan tiub neural.

Jika anda ingin mengambil set kesuburan penuh, untuk suami dan isteri, boleh baca disini

TESTIMONI PENGGUNA GLA COMPLEX






Selamat berusaha....saya disini sudi membantu anda untuk sama-sama menanti kehadiran zuriat yang tercinta!!

Zairul
0134576329

Comments

Popular posts from this blog

Kenapa Perlu lakukan Angiogram untuk pesakit jantung?

Merawat Anak Demam Chicken Pox

Kudis Api Impetigo pula datang pada Umar.