Menyusu Bayi Kali Pertama

Bak kata pepatah....Tak kenal maka tak cinta. Sikit-sikit lama-lama jadi bukit. Haaaa...apa kali ini?? Set induksi ke ni?? hihihihi..jom baca lagi.

Tersedar dari tidur sebab Umar merengek nak susu. Well he's now 1year 2 months. Still breastfeed. Alhamdulillah.Tetapi tahukah anda pengalaman saya semasa mula-mula menyusui Ahmad Umar Ukasyah dulu?? Ya Allah...saya ingatkan mudah jer menyusui bayi ini..tetapi selagi tidak alami, selagi itu kita tak rasai pengalaman sebenar. 

22 Feb 2014 saya melahirkan seorang bayi lelaki seberat 3.04kg. Segala sakit yang datang bagai dicabut pergi setelah mendengar suaranya. Saya ditempatkan diwad bersama baby. (sedang senyum sendiri teringat balik kenangan itu..cerita dekat husband, dia pon senyum..) Happynya masa itu..xde dah pening-pening ni. saya pon pegang baby ni beri susu..ohhh..ekok rupanya..dia kecik, nk palingkan mengadap kita..susahnya..(sebab kita kena pegang posisi yg betul untuk susui bayi) Okay..saya berjaya susukan Umar walau dalam keadaan kekok. Saya lebih selesa susukan dia sambil duduk atas kerusi. Umar pulak agaknya lapar..susu ibu kan amik masa 40minit hingga sejam untuk stimulate. Jadi saya kerap susukan umar malam itu. 

Subuh lagi suami saya datang hantar ESP shake untuk saya. Alhamdulillah,,,dari lapar lepas bersalin..selepas minum segelas..badan rasa bertenaga, kenyang. Cukup untuk saya rehat sehingga datang makanan. Saya bukan nak cerita kisah saya tetapi saya nak tekan kan kepada semua bakal ibu,,jangan set mind anda dengan nak beri susu formula once baby keluar. Berikanlah susu ibu kerana susu ibu ini terlampau banyaknya kelebihan berbanding susu formula. Susah?? Yer memang susah tetapi kena belajar. Rajin tanya orang lebih berpengalaman. Tahan telinga dan mata mendengar tangisan bayi sbb mengamuk tak jumpa puting, mengamuk tak puas...tahan dan tahan..In Shaa Allah anda akan berjaya buat bayi anda menyusu dengan anda. 

Saya berjaya menyusu Umar, Saya tidak pernah lupa mengambil vitamin set bersalin dari Shaklee kerana saya rasa sesuai dengan saya...Mengapa? Sebab badan saya rasa segar, sihat seperti orang biasa. saya tak rasa penat walau bayi menyusu kerap kerana saya ada ESP. Serius saya cakap ESP sangat membantu dalam memberi tenaga kpd ibu-ibu menyusu. ESP juga buat susu saya meriah dan pekat bila pump. 

Nak tahu tentang ESP lebih lanjut?? Boleh baca sini. Pengalaman Bersama ESP dan juga Berpantang Dengan Shaklee

Kepada bakal-bakal ibu diluar sana, saya ingin berpesan, walau sesukar mana sekalipon anda dalam menyusuka bayi anda, jangan sekali mengalah atau berfikiran negatif. Saya sudah alami masa ank pertama. stress dengar baby meraung terus beri botol. dan bila terbiasa terus dia reject breastfeed. Sedih..susu banyak tetapi anak refuse BF. 

Okay..saya akan share lagi mengenai cara penyusuan lebih terperinci di entry yang lain pula...sebarang pertanyaan anda boleh hubungi saya:

0134576329 sms/whatsapp
Fb : Ibu Umar Arryan

Comments

Popular posts from this blog

Kenapa Perlu lakukan Angiogram untuk pesakit jantung?

Merawat Anak Demam Chicken Pox

Kudis Api Impetigo pula datang pada Umar.