Pengalaman berpantang dengan Shaklee: Second child.


Dah lama nak share tentang berpantang ni tetapi ada sahaja perkara lain yg nk di buat. Oke malam ni jentera-jentera tengah bermain sesame depa (mereka) so ibu cepat2 buka blog.huhuhu

Al-kisahnya aku ni dulu ms ank pertama xtahu pape ttg berpantang dan jamu2, produk2 kesihatan ni. Maklumlah ms tu belum amik berat ttg perkara begini. Jadi mertua aku suggest amik jamu and so on. Tetapi ms tu aku tak tahu kalau ank kuning xle amik jamu sebab boleh bt kuning makin naik. Tp arryan ms tu baru nk ada kuning dia. Satu lg, bila breastfeed, susu kita jd panas pd baby..dia pon xnk minum sebab berbau herba...huhuhu..bercinta betul ms tu nk paksa dia minum susu..last2 aku suap botol...(menyesal sbb bg botol)
Ank 1-Gemuk tak??? Day 3 ms ni

bila preggy kali kedua aku da niat dlm hati nk fully breastfeed baby ni dan mula risik2 produk berpantang. Ms pregnant aku beli ESP shaklee utk nutrisi maksimum utk aku n baby tambah2 lg ms tu bulan puasa jd ESP memang memberi aku tenaga berpanjangan. Serius menjadi!!

Ada kawan suggest aku amik set bersalin shaklee sebab walau anak kuning, ibu tetap boleh teruskan amik set pantang ni. Ms ank sulung, aku stop kejap mkn jamu, tp once stop lambat lg nk setart balik..heheheh..



Ini lah set bersalin y aku amik. tp ms tu xamik Ostematrik sbb xsempat order. Takut giler sembelit tp Alhamdulillah berjaya tanpa sembelit.hihihi.

Nk cerita, once keluar labor room, suami aku bg MINUM ESP terus ms tu. Sebab lapa kn..memang lain lah ms tu, ada tenaga, nk ke tandas seorang diri pon ms tu xpening. Ms ank sulung tu suami y bw g toilet.sebab pening.

Segala vitamin yg lain mmg daku bw ms tu so esoknya after mkn, terus telan vit. balik rumah 2 hari, sempat mengurut 2 kali, Umar kuning tinggi. Tambahan dia G6PD, mmg tinggi and warded lah kami. Stress sgt, tgh berpantang, kna msuk wad, mandi air sejuk pulak. Nk menangis pon ade. tp ms tu susu membengkak, sakit, sbb bby menyusu n amik ESP kn...mmg berpumping lah dlm wad tu. sume org tegur..byknya susu. Alhamdulillah. 
Kesian sgt ms baby warded. Ibu berusaha BF byk2.
Ms kt wad tu aku kurang rs penat..rs bertenaga jer setiap ms. So far tak ada msalah sepanjang berpantang second ni. Luka cepat sembuh, xde pening2, xde angin,,syukur sgt. Muka xde pucat, kenyang, byk lah..tambahan pulak, dlm set berpantang ada jugak set mnyusu so 2 in 1 lah ni. Jimat n berbaloi2.
Ank 2- Dah abes kuning kot ms ni
Jom lah bg bakal2 ibu..nk amik set berpantang ni kena amik yg kita boleh mkn even ank jaundise. selamat bila bby menyusu (tak panas), sbg milk booster jugak. Saya jatuh cinta dengan shaklee dan terus jadi ahli utk terus mengguna produk mereka. 

Ms umar 2 bulan lebih. Beza dengan ms ank 1st.


Comments

Popular posts from this blog

Kenapa Perlu lakukan Angiogram untuk pesakit jantung?

Merawat Anak Demam Chicken Pox

Kudis Api Impetigo pula datang pada Umar.