Merawat Anak Demam Chicken Pox


Entry terkini ini z nak share dengan anda semua...bagaimana rasanya apabila anak terkena chicken pox atau demam cacar air..kot..sebab saya dari kecik guna chicken pox @ ore kelate sebut BERTEH!! hihihihi

Nasib baik nya..saya dan suami sudah kena 5 tahun dahulu..chicken pox ini berjangkit melalui udara tau...hmm...duduk serumah..memang akan kena. Alkisahnya petang tu anak kedua saya bangun dari tidur..saya nampak ada biji2 air yang kecil belakang dia, hati saya berbisik seperti chicken pox ni... Saya tanya suami then memang betul ianya CP..huhuhu...nasib baik suami keje flexible.leh jaga umar seminggu sementara saya pergi sekolah pagi.

APA YANG SAYA BUAT???

1. Saya beri ubat demam 4 jam sekali...yessss..perlu. Kenapa?? Sebab budak akan demam apabila naik CP ini tetapi demamnya akan turun sekejap then naik lah biji2 ayam ni. Oke. Kalau jenis my son ni bila suhu naik..biji2 makin naik...ohhh..kesian..so kami decide beri ubat demam dan Alhamdulillah suhu dia ok dn tak naik banyak CP tu.

2. Saya TIDAK BERI MINUM AIR KELAPA!!! Pelik??? huhuhuu....atas pengalaman dan nasihat ex-pengasuh my son yg baru jer lepas kena CP..dia kata kalau kita beri minum air kelapa maka makin banyak yang akan keluar...!! Bagus lah kalau gtu..ehhhh..tak bagus..kenapa nak galakkan CP makin naik? Biar lah ia keluar sendiri...tak ada masalah..kata orang tua nak suruh cepat keluar..kesian lah baby...tak perlu...saya tak beri pon banyak gak keluar..nak tengokkk??? 

Ini dah day 4 gitu.
3. Saya beri serbuk BATU KAWI. Apa tuhhh?? Maaf sebab tak ada gambar. Anda boleh ke kedai herba cina cakap nak beli batu kawi untuk chicken pox then dorang tahu. Batu kawi ini memang berasal dari batu tapi sudah dihancurkan. Warna coklat tebal kp dan anda perlu bancuh dengan air then sapu pada biji2 yang naik tu...dan memang amazing biji yang berair besar tu KECUT serta merta esokkan harinya...malah ianya menyejukkan.

4. REBUSAN AIR DAUN SEMAMBU
Maaf...saya juga tiada gambar,,jap saya cari. Daun ini anda ambil then rebus...kemudian mandikan lah anak anda. Juga ambil daun yang segar lapik bawah cadar mereka. Katanya untuk elakkan miang gatal. Saya buat tetapi tak sure keberkesanan sebab saya juga lumur satu badan dengan calamine..hihihi


5. MAKANAN....ohhh..yang ini memang saya berpantang...tak beri makanan berasas KICAP khuatir parut tak hilang..telor juga elak sebab takut gatal. yang lain saya rasa anak-anak saya ok..

2 minggu tempoh chicken pox ini bermaharajalela....1 minggu pertama proses tumbuh dan berair. 1 minggu lagi pecah dan recover. So jangan risau bila pecah dengan sendiri. kena rajin sapu calamine supaya anak tak gatal. 

Berjangkit?? Selalunya akan berjangkit...sebab virus tu merebak melalui udara so seperti anak saya...yang adik kena dulu then diikuti abang...Syukur semua sudah selamat lepas..hihihih

ADIK MARAH SEBAB PAKAI PAMPERS..

ABANG BARU NAIK.....MEMANG MOODY HABESS!

Comments

  1. This comment has been removed by a blog administrator.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Maaf kalau sy guna bahasa kasar. Kau kalau tak reti bahasa jangan nk komen tak tentu pasal. Kalau kau ada masalah yang anak kau tak boleh sembuh kau kena doa banyak2..minta pada Tuhan. Apa yang kau cari??? Aku tak kesah orang nk ikut atau tak cara yang aku guna asalkan tak membabi buta merepek membebel gini. Dah kau tu reti sangat pegi buat sendiri lah. Aku share untuk orang yang open minded shj. Narrow minded macam kau boleh blahhhhh!!

      Terima kasih. Minta maaf banyak2.

      Delete
    2. Hurm, yang komen kat atas tu kalu tak tau diam, banyak petua org dulu2 bukan menyembuh tetapi mengurangkan sakit/meredakan sakit. jgn suka2 membodohkan orang, tak baik... mungkin ibu kamu pernah menggunakan kaedah ini!!! Smoga Allah memberikan hidayah dan petunjuk kepada mu

      Delete
  2. Tq untuk info!sgt mmbantu..sy nk tnya serbuk batu kawi tu bleh sapu dimuka juga ke sbb bintik yg kluar dimuka besar2 la

    ReplyDelete
    Replies
    1. boleh. sebab saya sapu seluruh badan n muka anak saya.

      Delete
  3. salam..kak,,ank sy bru naik merah2 kt muke,,badan x nampak lagi....boleh ke start bg petue akak tuh sume??takot cp x abis kua plak kalau da bg petue tuh sume,,takot x abis kua nnti kene balik cp.

    ReplyDelete
  4. Assalam sis anak saya 2, org terkena nie. Now saya cube dengan batu kawi juga. Doakan Semoga ank saya cepat sembuh yea. Amiin.

    ReplyDelete

Post a Comment

Popular posts from this blog

Kenapa Perlu lakukan Angiogram untuk pesakit jantung?

Kudis Api Impetigo pula datang pada Umar.