Vitamin yang perlu untuk ibu hamil.


Alhamdulillah, kerana anda disahkan hamil dan ada juga yang sedang merancang untuk hamil.

Seperti yang semua sedia maklum, ibu hamil memerlukan zat makanan dan vitamin 2 kali ganda dari mereka yang tidak hamil dan mereka perlu vitamin dan mineral yang cukup bagi keperluan bayi dalam kandungan mereka. Bunyi macam mudah bukan?? Tetapi ramai ibu-ibu yang diluar sana tidak mengambil serius tentang perkara ini.

Alasan mereka, ibu-ibu kita dahulu tidak makan pun segala vitamin ni, tetapi kita lahir sihat je semua. Yer benar. Memang zaman ibu kita dulu tiada supplement semua semasa hamil tetapi lihat juga corak pemakanan mereka zaman dahulu. Adakah sama dengan pemakanan kita yang serba SEGERA sekarang??? Let's think!!


Selagi kehamilan anda sihat, cuma satu sahaja vitamin yang anda perlu ambil sebagai suplemen iaitu vitamin B atau asid folik. 


Apa yang perlu anda lakukan ialah memastikan anda memakan pelbagai makanan yang sihat. Diet yang seimbang adalah cara terbaik untuk mendapatkan nutrien yang anda dan bayi anda perlukan.

Makanan yang sihat mestilah mengandungi empat kumpulan makanan berikut:

  • Buah-buahan dan sayur-sayuran, samada segar, sejuk-beku, dalam tin atau yang kering. Cuba makan lima hidangan buah-buahan dan sayur-sayuran setiap hari.
  • Makanan berkanji dan mengenyangkan (karbohidrat) seperti roti, pasta, nasi dan kentang. Jadikan makanan berkanji sebagai asas hidangan anda dan sebaik-baiknya pilihlah bijian penuh.
  • Makanan yang kaya dengan protein seperti dagingikantelur dan kekacang. Makanan-makanan ini juga merupakan sumber zat besi yang bagus.
  • Makanan berasaskan tenusu yang mana mengandungi kalsium, seperti susu, keju dan yogurt.
  • Produk tenusu, seperti juga ikan laut dan garam laut adalah sumber iodin yang baik. Anda memerlukan banyak iodin dalam diet anda untuk membantu perkembangan otak bayi. 
Rata-rata ibu-ibu muda sekarang mengalami alahan yang menyebabkan tiada selera makan, loya, muntah-muntah akhirnya tiada apa yang masuk dalam perut mereka. Adakalanya juga kita jaga pemakanan tetapi adakah mencukupi dengan apa yang disarankan oloeh pakar pemakanan? Saya agak ramai yang tidak cukup. Saya kata begitu kerana saya mengaku saya makan memang tak seimbang sebab saya tak suka sayur.....huhuhu.

Sekarang, datang kepentingan mengapa perlu ambil supplement ketika hamil...nampak kan?????


APA YANG DIPERLUKAN OLEH IBU HAMIL?

400mcg asid folik setiap hari dalam tempoh 12 minggu pertama kehamilan.

Pengambilan asid folik boleh mengurangkan risiko bayi mengalami kecacatan pada tulang belakang (kecacatan tiub neural). Kecacatan tiub neural iaitu spina bifida berlaku apabila saraf di dalam tulang belakang terdedah dan rosak. 

Shaklee menawarkan B-Complex yang mana cukup untuk menampung asid folik yang ibu perlukan.



Seterusnya, doktor akan periksa samada kandungan zat besi anda mencukupi atau tidak. Jika doktor mendapati kandungan zat besi anda terlalu rendah (anemia), beliau mungkin memberikan suplemen zat besi.

Anda memerlukan banyak zat besi kerana jumlah darah dalam badan anda semakin bertambah. Darah yang lebih ini menyokong tumbesaran bayi dalam kandungan. 

HB yang rendah akan menyebabkan ibu akan mudah tumpah darah setelah melahirkan. Sebab itu penting bacaan HB atas dari 11.0


KALSIUM


Ibu mengandung memerlukan 1000mg-1300mg sehari. Ostematrix ini mengandungi kalsium, magnesium dan vitamin D. Kiranya 3 dalam 1.

  Keperluan protein sewaktu mengandung perlulah mencukupi bagi membantu pertumbuhan plasenta, uterus, penghasilan susu dan untuk membantu aliran darah ibu yang bertambah.
  Keperluan protein ini semakin penting ketika memasuki trimester ke 3 bagi membantu memaksimumkan pertumbuhan fetus.


Selain itu vitamin C juga dapat membantu mempertingkatkan kadar serapan zat besi yang sangat penting untuk pembentukan hemoglobin yang membawa oksigen dalam darah.



Okay...setakat ini yang saya rasa asas bagi setiap ibu-ibu baru perlukan bagi memenuhi keperluan bayi. Tambahan yang lain seperti Omega, DHA, EPA semua boleh didapati dalam OMEGAGUARD shaklee. Entry saya yang seterusnya saya akan terangkan.

Jika anda mahukan vitamin/supplement yang selamat dan semulajadi, anda boleh berjinak-jinak dengan dunia shaklee dan jangan lupakan makanan sunnah yang mudah didapati dimana-mana jua. 


Ini lah teman sejati saya selama 9bulan ini. In shaa Allah semoga semua baby dan ibu selamat!!!


Berminat untuk mengetahui lebih lanjut??
Boleh hubungi saya ditalian:
0134576329

Facebook: Zairul Akmal
Pages: Healthy,beauty,easylife

Comments

Popular posts from this blog

Kenapa Perlu lakukan Angiogram untuk pesakit jantung?

Merawat Anak Demam Chicken Pox

Kudis Api Impetigo pula datang pada Umar.