Kenapa perlu ambil vitamin?

Selamat malam...
.
Salam aidil adha diucap pada semua pembaca!
.
Topik cikgu malam ini ialah kenapa perlu makan vitamin? Why we need supplements? Apa, tak cukup kah apa yang kita makan seharian? Kenapa nak bazir duit beli produk kesihatan yang mahal-mahal ni?
.
Betul...cikgu tak nafikan yang kita boleh makan secara semulajadi. Tapi yang cikgu tahu kalau kita ni seorang yang menjaga pemakanan contohnya makan makanan yang lengkap sumber vitamin yang diperlukan maka tak perlulah ambil vitamin.
.
Ciri-ciri mereka yang tidak perlu ambil vitamin adalah:
1) sentiasa cukup pengmbilan segala zat seperti protein, karbohidrat, lemak, serat dan vitamin.
2) sentiasa mengambil buah buahan setiap hari agar cukup kandungan vitamin yang badan perlukan
3) mereka tiada masalah sembelit kerana mengambil serat yang mencukupi
4) Mereka tiada masalah kolesterol yang tinggi kerana berjaya mengawal pengambilan kalori atau makanan yang seimbang.
5) Pengambilan manis dan masin yang seimbang
6) Tubuh badan mereka sihat dan tiada sebarang masalah kesihatan, In shaa Allah.
7) Mereka sentiasa melakukan senaman atau workout.
Jadi...siapa yang menepati ciri-ciri diatas????
Tahniahhh!!!  Anda tidak perlu mengambil sebarang vitamin kerana anda seorang yang berdisiplin dalam menjaga pemakanan harian anda. Alhamulillah.
Tetapi...berapa ramai rakyat Malaysia yang menepati ciri ini????? Tak ramai. Kerana semakin lama semakin banyak makanan segera yang enak dan menggoda kita untuk makan mereka!!! Siapa yang tak pernah makan Mc Donnald??? Siapa yang tak pernah makan PizzaHut? KFC??? Majoriti semua pernah makan makanan segera. Tak payah cerita yang mahal lah...Mee segera cukup lah....cikgu sendiri dari kecik makan benda alah tu. Siap ratah lagi....Okay...siapa pula yang TIDAK PERNAH makan keropok segera? JAJAN???? Semua pernah makan. Tahukah anda dalam makanan tersebut mengandungi pewaena dan perisa MSG yang banyak????
Tetapi ini lah hakikat. Perfect mana pun anda, mesti pernah makan juga semua yang cikgu sebut tu kan???? Tak ngaku dosa!!!hihi. Just kidding! 
.
Bagaimana anda semua nak pastikan makanan tak sihat ini tidak kekal dalam tubuh kita?
Bagaimana anda semua boleh tahan godaan mereka?
.
Bagaimana pula mereka yang tidak mampu menjaga pemakanan dengan baik??adakah disebabkan diet??? Malas???'Tidak jumpa sumber makanan yang harus mereka ambil?
Bagaimana mereka yang tiada masa untuk bersenam? Malas? Leceh??
.
Mereka inilah yang perlu pertimbangkan dalam pengambilan vitamin dalam kehidupan mereka kerana sudah tentu mereka tidak dapad elak dari pengambilan karbohidrat berlebihan, kalori tak sepatutnya , maka perlulah pengambilan vitamin.
Apa yang bahaya dalam tubuh???
1) Kadar kolesterol yang tinggi - ejen pembakar lemaK 
2) Apabila kurang serat dalam badan maka terjadilah sembelit yang teruk.
3)wajah mula ditumbuhi jerawat dan kesan kulit muka berminyak.
Jadi pilihlah produk kesihatan yang tepat kerana badan manusia ni bila makin menginjak usia kita, segala kolagen mula kendur dan hilang zat maka mula lah sakit itu dan ini. Sekiranya kita seorang yang makan tak seimbang maka banyak lompong-lompong dalam badan kita yang terpaksa kita tutup dengan vitamin. Itu je sebabnya. kita nak anjal kan kembali yang mana kendut,kita nak semua jadi lebih sihat dan bertenaga.
Maka, pilihan ditangan anda. Jangan sia-siakan apa yang dah dianugerahkan oleh Allah pada kita dengan tidak menjaga pemakanan anda. Saya juga ambil vitamin, sebab saya tahu yang saya makan merepek..saya susah makan sayur, saya tak suka oren!!! Jadi saya ganti dengan vitamin yang boleh sehebat makanan sebenar. Mahal? Saya sanggup kerana saya mahu yang terbaik masuk dalam badan saya. Saya nak badan yang sihat, cantik dan muda sentiasa.
Okay lah..banyak sangat yang cikgu dah ceritakan, kepada yang mahu badan sihat,dalaman sihat..segera lah hubungi cikgu. Cikgu akan cadangkan mengikut bujet dan minat masing-masing. Semoga ianya memberi manfaat kepada semua!!!
Assalamualaikum!!!

Comments

Popular posts from this blog

Kenapa Perlu lakukan Angiogram untuk pesakit jantung?

Anak Kuning Lebih Sebulan Tanda Berpenyakit?

Kudis Api Impetigo pula datang pada Umar.