Cara Rawat Lelah @ Athma.


 Salam....ha, kali ni nak cerita ttg LELAH/BATUK/ASMA pulak...banyak yang ibu search ttg lelah ni kt internet...banyak pendapat dan ini adalah yg terbaik ibu rs cara rawatan atau kaedah rawatan yang boleh dipilih...memandangkan anak ibu Arryan ada lelah sementara (Alah dengan hampas air tebu) jd ibu pon selongkar lah...) jom baca!!


Anak-anak kecil yang berumur kurang 2 tahun biasanya hanya menghidap bronkiolitis.  Ibubapa akan mendapati anak mereka selsema, dan inilah yang mungkin dikatakan bronkiolitis, iaitu virus menyerang dan membuat adanya lendir pada bronkiol anak (laluan udara dalam paru-paru yang paling kecil ialah bronkiol). Jika dibiarkan, dalam masa kurang 1 minggu, anak boleh mula kedengaran bersiul apabila mereka bernafas.  Jika anda sudah ada pengalaman, anda boleh dengar jika lekapkan telinga ke dada anak, atau lebih baik jika anda boleh dapatkan stetoskop dan dengar di dada anak.

Bronkiolitis ini mesti dirawat segera supaya tidak melarat dan akhirnya boleh mengakibatkan anak menghidap lelah/asthma/asma.  Seseorang itu hanya diklasifikasikan sebagai pesakit lelah jika mereka sudah berumur lebih 7 tahun dan masih ada simptom-simptom lelah.
Faktor-faktor yang boleh menyebabkan seseorang bayi yang berusia kurang 1 tahun mendapat bronkiolitis ialah:


  • berusia kurang 6 bulan
  • tidak menyusu badan
  • tinggal di dalam persekitaran yang sesak
  • berada di persekitaran yang ada asap rokok
  • kelahiran pra-matang (lahir sebelum usia kandungan mencapai 37 minggu)

1. MADU LEBAH
Kisah Madu Lebah Nida .

Setakat ini saya sudah mempunyai dua orang anak yang lahir pra-matang, iaitu lahir pada minggu ke-33.  Anak ketiga ialah anak yang menyebabkan saya mula mengamalkan madu setiap hari, kerana disebabkan dia selalu selsema (bronkiolitis)(walaupun dia menyusu badan sepenuhnya), saya beri dia minum madu (selepas dia berumur setahun) dan saya sendiri juga mengamalkannya, dan hasilnya alhamdulillah. 
Untuk anak yg keempat (juga lahir pra-matang), saya teruskan minum madu dan alhamdulillah setakat ini, saya gembira kerana sehingga hampir 6 bulan usia anak (dan  musim hujan yang berpanjangan baru-baru ini), dia belum pernah diserang selsema.


2. RAWATAN MEDICAL - INHALER (Danish dan Umi)
Di UK, cara rawatan sangat berbeza. Kanak-kanak tidak akan diberi nebulizer walau seteruk mana lelah yang dialami. Kalau anak dibawa ke bahagian kecemasan sekalipun, rawatan nebulizer tidak akan diberikan sama sekali kerana ubat yang digunakan untuk nebulizer mengandungi steroid. Maka mereka mengelakkan pengambilan steroid di kalangan kanak-kanak.
Apa yang dibuat ialah mereka cuma menggunakan inhaler sahaja. Inhaler diberikan sehingga kanak-kanak boleh bernafas dengan baik dalam selang masa yang agak lama. 


3. TRADISIONAL( Mesra.net )

Ambik daun ati2 ( daun tur colour merah gitu) org tua kenal kot letak sikit kapur  pas tu gosok di tapak tangan sehingga kuar airnya....
Air tur sapu ler kat leher, dada dan belakang...
Buat ler ikut suka hati berapa kali sehari pun tak pe....
kalu nakk elok lagi kan sambil sapu tur selawat ler skit..mintak ngan tuhan biar cepat sembuh..


Ambil umbi pokok bawang putih lalu ditumbuk atau digiling, ambil airnya dan campurkan sedikit madu dan gula untuk diminum atau

Ambil daun Kecubung,hiris halus-halus seperti tembakau dan dijemur hingga kering, buatkan daun dan dihisap atau minumlah rebusan akar pokok melor atau

Jika anda ada penyakit lelah, jangan lupa masukkan sebatang serai yang telah dihancurkan kedalam masakan anda. Cara ini boleh mencairkan lendir atau untuk batuk berlendir Panaskan limau nipis di atas bara api. Belahkan dua dan kemudian tuangkan kicap manis diatas belahan tersebut. Perahkan airnya kedalam mulut dan makan bersama hampasnya atau untuk batuk berkahak.  Campurkan sebiji telur ayam kampung dengan sesudu besar gula pasir. Campurkan dengan tiga suku gelas air mendidih. Biarkan sejuk lalu diminum.


Kak Nora
  • Petua pertama - Perah susu kambing asli atau dalam botol juga pun boleh dan minumlah secara mentah2 setiap pagi selepas makan atau belum pun boleh. InsyaAllah.. penyakit lelah akan beransur hilang.
  • Petua kedua - Ambil beberapa helai daun atau tangkai bunga kecubung dan lembutkan dengan menggosok2 daun dengan tapak tangan dengan perlahan hingga betul2 lembut. Jemur daun tersebut hingga kering dan dibuat sebagai rokok. Amalkan 2 kali seminggu dengan perlahan2. InsyaAllah.. khasiat bunga kecubung dapat memulihkan penyakit ini
  • Petua ketiga - Ambil daun pokok ekor kucing + sedikit kapur sirih = digumpal atau di gosok2 hingga keluar buih. Ambil buihnya dan dilumurkan atau ditampal di bahagian bawah tekak (dekat halkum). Biarkan kering untuk beberapa jam. Amalkan 3 kali seminggu atau ikut kesenangan diri.
Makanya, ibu pon dapat tahu Shaklee juga menawarkan produk yang HALAL, bebas chemical untuk mengurangkan risiko asma/lelah/batuk/sesema ni...iaitu:

MEALSHAKE + OMEGA GUARD. 



 Manfaat MEALSHAKES

♥ Nutrien asas tumbesaran kanak2
♥ Memberikan tenaga
♥ Menyokong system imun
♥ Kekalkan kesihatan keseluruhan

Manfaat OmegaGuard

♥ Penting bagi perkembangan dan fungsi otak
♥ Mengatasi masalah asma,batuk dan selsema
♥ Meningkatkan daya tumpuan dalam pembelajaran
♥ Menguatkan sistem imun
♥ Menapis segala virus dan bacteria daripada badan
♥ Kanak-kanak yang mengambil Omega-3 sedari kecil dapat mengurangkan jangkitan pernafasan


BACA entry MEALSHAKE disini.
BACA entry OMEGA GUARD disini

Untuk sebarang pertanyaan, order, nasihat penyusuan anda boleh hubungi saya:
Zairul (0134576329)
Page saya: HealthyBeautyEasyLife 

Harga HOTTTTT!!!!!!

Comments

  1. Petua yang menarik untuk merawat penyakit lelah. Sekadar nak berkongsi, kopi juga didapati dapat melegakan sesak nafas lelah kerana kandungan kafein di dalam kopi mempunyai fungsi yang sama dengan ubat lelah yang bernama theophylline. Ini telah disahkan oleh satu kajian terperinci yang dilakukan di University of Manitoba di Winnipeg.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Oh begitu..kalau batuk boleh tak minum kopi? elok x?

      Delete

Post a Comment

Popular posts from this blog

Kenapa Perlu lakukan Angiogram untuk pesakit jantung?

Kudis Api Impetigo pula datang pada Umar.

Anak Kuning Lebih Sebulan Tanda Berpenyakit?