Cabaran Mengajar anak 4 tahun baca ABC.

Walawehhhhh....aku terasa nk ajar Ahmad Wafi Arryan baca dan kenal ABC...walau aku cikgu tetapi aku xmampu lar nk menahan sabor ajar ank sendiri apatah lagi kanak-kanak..
Memandangkan aku susah nk kuar beli flash card atau kertas kt dinding, aku pon buatlah activity memerint ABC dan buat flash card...



Ini beberapa gambar yang aku snap utk trial mengajar wafi....aduhhhh...sgt mencabar.
ABC ni aku potong dan tampal ats kad keras.kotak honey star.huhuhu

yg ni aku print A-z tp mata dia asyik nk tgk huruf lain, so aku tutp lah..haaa..ibu ni kuku besi..

Sebelum ni dia tgk kt komputer atau ipad ada huruf ABC ni tp the most huruf yg dia igt ialah W..Tak tahu kenapa..aku pon bukan pakar kanak2 ni..tp aku pon rs teruja la nk ajar huruf lain..hihihih.

Bila mula mengajar ABC, mmg aku ni xreti laaa...budak mmg la xtahu, aku bujet die akn igt terus ape yg aku tunjuk..aduhaiii...menggeliat dia mcm cacing tiap kali ibu ajar...tp dia boleh amik kad y sama dgn huruf dlm kertas kt wall tu. Klu A, dia akn amik kad A...dan mudah igt klu aku sebut A Ayam...B Ball, C cicak...so, dia igt yg ayam, ball n cicak..huruf lupa sudeyyyy...heheheeh..sabar ibu, sabar....

Gtu lah...budak tu br 3 tahun...ni tgh menaaip si kecik dok melalak nk pgg lappy ibu..alahai, anak2 aku sume xle tgk la mak dia pgg hp or lappy...mula la berperangai...aduhhhhh...

Jom layan gambar lah pulakkkk..

keluar makan tepi laut

Da pandai ikut papa solat, solat jumaat pon da bole ikut papa

yg kecik ni da nk berdiri n lepas tgn..perasaan mudah tersentuh.

pergi pasar pagi..dgn kwn2 ibu

Gud bye spectacles!
Oh ya....dalam ank2 nk membesar ni elok lah kita beri makanan lengkap kpd mereka..klu ada makanan tambahan, beri lah yg boleh meransang minda dan meningkatkan imunisasi anak2...takde la dia selalu demam, selsema sume...lagi, makin aktif ank, mkin bijak mereka..so jgn mengeluh jika ank anda super aktif yer....berilah mereka perhatian yg sebaiknya sewaktu mereka masih fresh lagi ni....


SET ANAK BIJAK



Comments

Popular posts from this blog

Kenapa Perlu lakukan Angiogram untuk pesakit jantung?

Merawat Anak Demam Chicken Pox

Kudis Api Impetigo pula datang pada Umar.