PMS (Bukan Projek Memikat Suami :))


eh..eh....PMS??? Macam glamer her perkataan ni sekarang...yer lah.malam ni membuka tirai kt astro ria jam 10 malam....(keje astro ke kak???) hahahahah...tlg promote sebab aku mcm nk tgk jer cne r cite tu.
Suka sgt emma ni pakai tudung..aahai ayu giler

OK..yang z nk cite ni ialah masalah yang sering dihadapi oleh setiap kaum yang bernama perempuan tak kira muda, remaja and so on. Apa itu PMS???

According to National Library of Medicine: Premenstrual syndrome (PMS) or premenstrual syndrome is a collection of emotional symptoms, with or without physical symptoms, related to a woman's menstrual cycle.

Atau nama mudah nya: Pra Sebelum Period...hahahah..ini adalah terjemahan dr z sendiri. ok serius,serius..

Ok...betul lah sindrom yang every women alami sebelum mereka kedatangan haid. samada dari segi perubahan emosi, ada simptom fizikal atau tiada ianya berkait rapat dengan kitaran haid seseorang itu.

Korang pernah dengar?? 

"Ala...bos tu marah-marah tu nak datang bulan la tuuu.."


"Apehal kau ni??Nk period ke??? Marah jer..."

"Si minah tu MC lg ari ni...biasalah dia, asal nk bendera merah je mesti sakit guling-guling dulu..kesian.."

ha....pelik kn? Tapi itu lah wanita....Bagi yg beragama Islam, mereka diberi kelebihan ini kerana Allah nk bagi cuti pd mereka dan jika mereka patuh, cuti mereka itu berpahala...Subhanallah.

Jom kenali tanda-tanda PMS sebelum haid..sy cedok dr Merdeka.com

1. Vagina kering

Keluar cairan putih sebelum menstruasi itu sangat normal. Namun, beberapa wanita tidak mengalami hal itu, melainkan menderita kekeringan vagina. Hal ini kerap mengakibatkan rasa sakit ketika bersama suami.

2. Keluar cecair dari serviks

Kebanyakan wanita akan mendapatkan sekresi serviks yang berupa cairan seperti susu berwarna putih yang biasanya terjadi satu atau dua hari sebelum menstruasi.

3. Sakit punggung

Kram menstruasi akan dirasakan sebelum menstruasi dimulai. Wanita akan merasakan rasa nyeri di beberapa bagian tubuh, termasuk punggung, paha dalam dan perut.

4. Payudara terasa lebih lembut

Ini adalah salah satu dari tanda-tanda umum menjelang menstruasi. Payudara menjadi terasa lembut dan terkadang berat sebelum menstruasi.

5. Nyeri pada payudara

Banyak wanita yang mengeluhkan rasa nyeri pada payudara mereka menjelang menstruasi. Bahkan, tekanan lembut pada payudara bisa menimbulkan rasa sakit yang luar biasa.

6. Sakit kepala

Sebelum menstruasi, sebagian wanita merasakan rasa sakit di kepala dan rasa malas yang muncul begitu saja. Itu tentu terjadi secara alami.

7. Merasa haus

Para wanita akan mengalami retensi air beberapa hari sebelum period menstruasi mereka datang. Perbanyak minum air untuk menghindari dehidrasi atau kekurangan cairan tubuh.

8. Ngidam

Ngidam tidak hanya terjadi saat kehamilan saja, tetapi juga saat menjelang menstruasi. Tanpa alasan jelas, Anda akan merasa sangat ingin makan sesuatu serta mengalami lonjakan nafsu makan yang tidak biasa.

9. Perubahan suasana hati

Perubahan suasana hati sering dialami oleh wanita menjelang menstruasi. Anda tiba-tiba akan merasa sangat sedih atau senang tanpa alasan yang jelas. Bahkan tak jarang, perasaan sensitif itu membuat wanita merasa mudah marah dan naik pitam.

10. Kelelahan

Banyak wanita menderita kelelahan dan kemalasan sebelum menstruasi datang. Merasa malas dan mengantuk? Ini merupakan tanda Anda akan mendapatkan menstruasi.

Inilah sepuluh gejala umum yang terjadi pada seorang wanita ketika hendak mengalami menstruasi. Kenali gejalanya dan jagalah kesehatan tubuh agar tidak drop saat menstruasi. Sebab, tubuh wanita akan menjadi tidak stabil saat dia mengalami menstruasi sehingga, rentan terhadap berbagai penyakit.

Ada juga yang mengalami perubahan fizikal seperti sakit spt senggugut yang mengganggu kerja harian. Bila situasi begini terjadi, sy terdetik..yer,,Shaklee ada sesuatu produk yang mana dapat menstabilkan hormon wanita, salah satu kegunaan/kebaikan nya ialah dpt mengurangkan PMS, mengurangkan senggugut, utk hamil, kurangkan kulit berminyak sekaligus mengelakkan jerawat singgah diwajah.

Apa?? Ha....itu lah GLA COMPLEX yang mempunyai khasiat utk wanita. Kami panggil ia WOMEN BEST FRIEND!!

Boleh kalau anda nk mencuba sebab bg z, kalau ia berkesan ttp masih berulang, asalkan makin kurang ia sudah cukup bagus.

Berminat? Boleh PM saya di alamat dan nombor berikut:


Comments

Popular posts from this blog

Kenapa Perlu lakukan Angiogram untuk pesakit jantung?

Merawat Anak Demam Chicken Pox

Kudis Api Impetigo pula datang pada Umar.