Resdung: Tanda-tanda resdung


Mengikut pengalaman z lah yer, z dulu z selalu bersin disebelah pagi every time lepas mandi. Pastu selalu gatal2 mata dan telinga, selalu sakit kepala..terutama bahagian mata..lebih2 lagi time nk sujud ms solat aduhhhhh sakit nya ms tu.berat menggila. (itu time migrain menyerang lah) pastu kdg2 time sakit y teruk ms tunduk hidung pedih gile mcm tersedut air melalui hidung. haaa...teruk xteruk gak lah.
Tapi bila jumpa doctor dia kata tanda-tanda resdung tu..ehhh..yer ke? So pembaca semua, anda ada tak tanda2 spt di atas?? Atau tanda seperti berikut:

• Hidung selalu tersumbat
• Lender dari hidung dan tekak
• Sakit atau rasa berat muka terutama kawasan diantara mata
• Sakit tekak yang berpanjangan dan berulang
• Demam atau rasa tidak sedap badan yang berpanjangan
• Gejala alahan hidung seperti bersin, gatal hidung dan sebagainya

Hmm...iyer dah tu. Oke. Mari kita tengok ape itu RESDUNG???? Resdung delima rubie

Resdung ialah radang pada rongga-rongga sinus di dalam tulang muka yang bersambung dengan hidung. Biasanya lendir dihasilkan oleh rongga-rongga ini pada setiap masa dan akan mengalir ke dalam hidung .

Jika saluran sinus ini tersumbat, lendir tersebut akan terkumpul dan akan menjadi pekat seterusnya akan menyebabkan membiakkan kuman bakteria dan jika dibiarkan berterusan tanpa sebarang rawatan resdung akan menyebabkan kesihatan anda mula terjejas.

oooooo...itu lah maksudnya...
Apa yang lebih menakutkan, jika dibiarkan tanpa sebarang rawatan, resdung sebenarnya boleh mengundang maut akibat masalah komplikasi pada otak.


Tanda-tanda Resdung

Antara tanda - tanda resdung ialah:


Hidung tersumbat dan berbau busuk


Gatal-gatal di kawasan muka, telinga, mata dan hidung


Hidung kerap berair walaupun tidak selsema


Kerap bersin terutama di waktu pagi (sy ada)


Rasa berat muka atau sakit terutama di kawasan antara mata (ade jugak ms jd gini)


Sakit tekak sacara berpanjangan serta berulang


Mengalami demam atau rasa tidak sedap badan secara berpanjangan


Kerap sakit kepala atau migrain (confirm)


Tanda-tanda resdung diatas muncul secara berulang terutama di waktu pagi, cuaca sejuk, tempat berhabuk, selepas mengambil makanan laut, belacan, budu, cencalok dan sebagainya. Sekiranya anda mempunyai tanda-tanda tersebut, kebarangkalian anda mempunyai penyakit resdung dan jika dibiar belarutan, masalah resdung boleh menyebabkan kecacatan. Sehingga memerlukan rawatan pembedahan yang mana kosnya lebih tinggi.

Bagi yang sedang mengalami masalah seperti saya ni, jangan risau....shaklee ada cadangan penyelesaian kepada anda dan juga saya..apa dia?? VITAMIN C SUSTAINED RELEASE 500mg...haaa..panjang nama penuh dia. Boleh baca entry saya ttg tu.

Apa yang menariknya bila kita amik vit c ni??

* Ia meningkatkan sistem imunisasi badan kita sekaligus membantu badan melawan bakteria, memulihkan alergi hidung, mengurangkan kekerapan selsema, mengurangkan atau memulihkan resdung, memerangi simptom selsema. sebab 1tablet vit c ni bersamaan dengan 7 biji buah oren. haaa...mampu ke nk telan 7 biji sehari tu?? mau terkencing..hihih




Jadi bagi sesiapa yang rasa teruk sangat dah resdung dia tu, cepat2 lah amik vitamin c ni sebab selain memulihkan resdung anda, banyak kelebihan lain yg anda akn dapat..tak rugi..sebab 1 botol TAHAN 6 BULAN!!! jimatttt tuuuuuu!!!!!!!!!!!

ok..kalau berminat, boleh contact saya disini yer my deary fren....

Comments

Popular posts from this blog

Kenapa Perlu lakukan Angiogram untuk pesakit jantung?

Merawat Anak Demam Chicken Pox

Kudis Api Impetigo pula datang pada Umar.