Kentut berbau tanda ada gangguan.


Tengok tajuk pon dah malu-malu kucing kan??sape tak pernah kentut atau membuang angin?malu??tapi lega perut kita kan....tapi bg saya kalau nak kentut pon pegi lah tempat jauh dari hidung manusia sekeliling...in fact kalau yg berbau tu..perghhhh...tapi kan..saya terdetik nak tahu juga..mesti ada cerita atau fakta tentang fart ni...ye lah..ada yang berbau..ada yang tak de bau..dan ada yang bau teruk giler...hihihi..


Ikuti artikel yang saya share dari brother ni..thanks bro for your info.


Fakta-fakta yang lebih menarik kentut. 

1. Apakah penyebab kentut
Kentut disebabkan oleh udara terperangkap, yang boleh datang dari pelbagai sumber. Sesetengah daripadanya adalah udara yang kita telan manakala mengunyah atau minum. Udara ini disebabkan oleh gas yang meresap ke dalam usus kita daripada darah kita. Dan ada juga gas yang terhasil oleh tindak balas kimia dalam usus atau bakteria yang hidup dalam perut. Kentut biasanya terdiri daripada kira-kira 59 peratus nitrogen, 21 peratus hidrogen, 9 peratus karbon dioksida, 7 peratus metana dan 4 peratus oksigen. Hanya kira-kira satu peratus daripada kentut mengandungi gas hidrogen sulfida dan sulfur.
2. Kenapa kentut berbau busuk
Sulfur adalah elemen yang membuat kentut berbau busuk. Kentut berbunyi kerana getaran rektum. Kekuatan bunyi ini mungkin berbeza-beza bergantung kepada bagaimana kuatnya tekanan gas, serta kesempitan otot selepas usus anda. Lebih banyak sulfur dalam diet anda, lebih dahsyat kentut anda akan bau. Sesetengah makanan mengandungi sulfur lebih daripada yang lain, itulah sebabnya perkara makan seperti petai, jering, keju, soda, dan telur boleh menyebabkan gas yang mampu mengerutkan dahi. Hahaha.

ini salah satu makanan penyebab kentut berbau..makanan mengandungi sulfur yang tinggi

3. Purata seorang manusia normal kentut sebanyak 14 kali sehari
Rata-rata manusia menghasilkan kira-kira setengah liter kentut setiap hari. Walaupun ramai wanita tidak akan mengakuinya, wanita tetap kentut sekerap lelaki. Malah, satu kajian telah membuktikan bahawa apabila lelaki dan wanita makan makanan yang sama, wanita cenderung mempunyai gas yang lebih pekat berbanding lelaki. Jika seseorang itu kentut secara berterusan selama 6 tahun dan 9 bulan, mereka akan menghasilkan gas dengan tenaga bersamaan sebutir bom atom.

4. Kentut terpantas telah mencatatkan kelajuan 3 meter per saat
Walaupun kentut keluar dengan halaju yang berbeza-beza, kita biasanya menghidu baunya selama kira-kira 10-15 saat selepas itu. Ini adalah kerana ia mengambil yang lama untuk bau mencapai lubang hidung anda.

5. Menahan kentut tidak berbahaya kepada kesihatan anda
Doktor tidak bersetuju bahawa menahan kentut tidak baik untuk kesihatan. Sesetengah pakar berfikir bahawa kentut adalah sebahagian aktiviti semula jadi dalam sistem pencernaan anda, jadi menahannya tidak akan memudaratkan anda. Pendapat bahawa menahan dari kentut boleh menyebabkan kembung perut  dan gejala tidak selesa yang lain adalah tidak tepat.

6. Bagi sesetengah budaya, melepaskan kentut di depan khalayak bukanlah masalah besar
Walaupun kebanyakan budaya merasakan bahawa kentut perlu dikendalikan dengan sopan, terdapat beberapa budaya yang bukan sahaja tidak kisah melepas di khalayak ramai, tetapi mereka benar-benar membudayakannya. Satu kaum etnik Indian di Amerika Selatan yang menggunakan kentut sebagai ucapan (Yanomami). Di China pula anda sebenarnya boleh mendapatkan pekerjaan sebagai penilai bau kentut professional. Di zaman Rom purba, Maharaja Claudius, berasa takut bahawa menahan kentut dalam upacara awam adalah tidak baik untuk kesihatan, maka beliau meluluskan undang-undang yang menyatakan bahawa ia boleh diterima untuk melepas angin sewaktu jamuan.

7. Gas kentut mudah terbakar
Seperti yang dinyatakan di atas, metana dan hidrogen dalam bakteria yang menghasilkan kentut membuat gas anda sangat mudah terbakar. Inilah sebabnya mengapa sesetengah orang berfikir ia adalah perkara menyeronokkan untuk menghasilkan nyalaan api dari kentut. Tindakan ini jelas sangat berbahaya.


8. Jika anda menahan kentut, ianya akan keluar sewaktu anda tidur
Walaupun anda menahan kentut anda sepanjang hari, gas akan melepaskan diri sebaik sahaja anda berada dalam keadaan santai. Apa yang lebih santai daripada tidur?

10. Manusia masih kentut selepas mati
Berikut adalah bukti bahawa anda tidak boleh melarikan diri dari kentut, walaupun selepas mati! Sehingga tiga jam selepas badan itu mati, gas terus melepasi laluan dari kedua-dua hujung saluran penghadaman, menyebabkan berlakunya sendawa atau kentut. Fenomena ini adalah disebabkan oleh pengembangan dan pengecutan otot sejurus selepas mati.

11. Kemana perginya kentut jika ditahan atau tidak dikeluarkan?
Kentut tidak diserap darah dan tidak hilang dengan sendirinya. Kentut berpindah menuju ke bahagian atas menuju usus dan pada gilirannya akan keluar juga. Jadi bukan lenyap, cuma ditunda dari melihat dunia. Hahaha.

(Sumber dari... http://www.azlanvai.com)

Untuk yang jenis badan berangin ni..boleh try produk shaklee seperti dibawah:

1.Alfalfa - membuang angin..detox
2. Herb lax - mencuci usus
3. Papermint ginger - masalah angin


Untuk info lebih lanjut...call atau sms atau whatsapp jer saya..zairul 0134576329...
Im waiting.....

Comments

Popular posts from this blog

Kenapa Perlu lakukan Angiogram untuk pesakit jantung?

Anak Kuning Lebih Sebulan Tanda Berpenyakit?

Kudis Api Impetigo pula datang pada Umar.